Lámpák, fényszórók
Ha már erre az oldalra keveredtél akkor nyilvánvalóan feltűntek már a bemattult, sárgult polikarbonát lámpák, fényszórók. Erről szeretnék röviden írni, mi ennek az oka, ellehet-e kerülni és ha igen akkor mit tehetsz érte a saját érdekedben – erre a cikk végén javaslattal is élek számodra.
Az autóipar fejlődésével beköszöntött az új anyagok és technológiák kora. Betört a piacra a polikarbonát, miután a technológia lehetővé tette, hogy ezt a rég ismert szerves műanyagot hőre lágyuló tulajdonsága miatt fényszórók, lámpák kialakítására is felhasználhassák. Alkalmazásának előnye a szinte határokat nem ismerő alakíthatóság, a stabil molekuláris szerkezet, jó optikai tulajdonságai, valamint várhatóan hosszú élettartama a megfelelő gyári bevonatok segítségével. Nem elhanyagolható biztonsági szempontból sem, hisz egy baleset során nincsenek szétrepülő üvegszilánkok – legalább is a lámpából.
A polikarbonát
Bár molekulárisan stabil, a természet kihívásaival és a lámpatestet ért fizikai hatásokkal szemben meglehetősen védtelen. Könnyen karcolódik és korlátozottan UV stabil különösen a hozzánk hasonló ékhajlati területeken. Ezért a gyárból a szép új csillogó fényszórók kiváló minőségű és ellenálló lakkbevonattal épülnek be az új autókba.
És itt a hangsúly az „új” autón van. Ahogy telik az idő a lámpatest felett, különböző irányokból különböző hatások érik. Fentről a nap káros UV sugarai bombázzák, szemből pedig az időjárás, por, kavics, eső, olajok. A napból érkező UV sugaraknak a lakk egy ideig ellenáll, és megóvja saját és az alatta fekvő polikarbonát felületét is. Ez a képesség azonban csökken, és előbb vagy utóbb a gyengeség jeleit sárgába forduló színekkel jelzi. Ide eljutva már egy vissza nem fordítható állapotba kerül erről később olvashatsz.
Amennyiben ez nem volt intő jel és nem tűnt fel, hogy a fényszóród fényereje – ennél fogva a jó megvilágítás az úton – is csökkent, tovább romlik az állapota, a lakk akár hólyagossá, repedésekkel telítetté is válhat. Ez alatt viszont megindul egy olyan folyamat is amit még szabad szemmel nem látsz de ő bizony már munkálkodik. A lakk alatt a polikarbonát elveszti szerkezeti integritását és repedések jelennek meg benne különböző mélységben és szélességben. Most jutottál el arra a szintre amikor a lámpád fél lábbal lóg a szelektív hulladékgyűjtő felett Te pedig a bontók számát keresed…
Felújítás, bevonatok
Szerencsére van rá mód és lehetőség, hogy a bemattult fényszórókat még ne kelljen a kukába dobni. A károsodás mértékétől függő durvasággal csiszolás és polírozás után elég nagymértékben helyreállítható a felület. A lámpa polírozást egy alapos tisztítással kezdjük, majd a durva csiszolástól haladunk az egyre finomabb felé. Rosszabb esetekben akár P320 szemcsemérettől is indulhat a csiszolás, majd P500, P600, P800, P1000, P1200, P1500, P2000 és P3000. Már csak ezekből a lépcsőkből is látszik, hogy a művelet nem egy röpke fél órát vesz igénybe…
A csiszolási lépcsők után következik a polírozás, durva paszta után elfinomítjuk a felületet egy befejező polirral a legjobb optikai teljesítmény érdekében. Ahogy korábban is írtam, az eddigiekhez hasonló fontos lépcső lenne az így kialakított felület védelme annak érdekében, hogy sokáig fenntartsuk ezt az állapotot, s talán ez marad el a leggyakrabban. Számos lehetőség adódik, van köztük olcsó és rövid távú, nem olcsó de relatíve hosszú ideig tartó, és akár olyan is, amivel a gyári minőséget megközelítő bevonattal látható el a fényszóró.
Talán az egyik legjobban elterjedt és legolcsóbb megoldás a sima waxok vagy szintetikus sealant-ek alkalmazása. Hátránya, hogy élettartama a burán meglehetősen rövid, és akár egy kelleténél jobban koncentrált lúgos előmosó is lerántja a védelmet. Valahol félúton helyezkednek el a kerámia bevonatok, melyek magas SiO2 tartalmukkal ellenálló és jó UV védelemmel rendelkező bevonatok. A nálam felújított fényszórók szinte kivétel nélkül az IGL Coatings ecocoat Headlight bevonattal kerülnek átadásra. S talán az egyik legstabilabb megoldás a lakkozás, melynek során gyárival szinte megegyező minőség és élettartam érhető el.
De mikor, melyiket...?
Ebben a kérdésben a választ leginkább a lámpa kora adhatja meg. Úgy gondolom, ha az autód 10 év alatti, és terveid szerint nem 1-2 éven belül szeretnéd értékesíteni, akkor a megtett kilométereket figyelembe véve ellehet gondolkozni egy karbantartási programon. Ebben az esetben azt javasolnám, 12-18 havonta rakass fel egy kerámiabevonatot. Ezzel folyamatosan tudod óvni a lámpa eredeti lakkozását meglehetősen hosszú időre elnyújtva annak élettartamát. Ha alapul veszel mondjuk 5 évet, és egy kezelés ára 6.000 Ft, akkor 5 év alatt elköltöttél 5×6.000=30.000 Ft-ot és a lámpád még mindig mintha új lenne. Ha ekkor eladod a fényszóró még mindig éveken keresztül teszi a dolgát és biztonságot ad az utasoknak.
Amennyiben 10-12 éves az autód akkor valahol annak a határán lehetsz, ahol vagy jó lesz a lámpád jövőre is vagy pedig nagyon nem… Ebben az esetben szerintem mindenképp érdemes évente adni egy kerámia kezelést, így fenntartva a közlekedés biztonságát és a lámpa esztétikai megjelenését.
13-15+ éves autóknál a lámpabúra nagy valószínűséggel már teljesen elveszítette minden védelmét és már Te is látod rajta, hogy nem épp a régi fényével tündököl előtted az úton… Arról nem is beszélve, hogy műszaki vizsgán az ilyen autóknál már nagyon szemügyre veszik a fényszórókat. Újíttasd fel a fényszórót, kezeltesd legalább kerámiával, de ebben az esetben már inkább a lakkozást javasolnám, és amíg az autó a tiéd, a problémával nem kell foglalkoznod többé.
Talán valakinek feltűnt de nem említettem a fóliázást. Én egyszerűen nem vagyok híve a dolognak, annak ellenére, hogy a minőségi fóliákra akár 10 év garanciát is adnak, azonban ha mégis ilyen típusú védelmet szeretnél, természetesen akkor is tudok olyat ajánlani akinek a munkájában megbízom és bátran ajánlom.
Ezek után, ha úgy érzed vagy látod időszerű nálad is kezelésbe venni a fényszórókat, keress bátran telefonon vagy bármelyik elérhetőségemen és beszéljünk róla!
Ha szeretnél értesülni további bejegyzésekről, akciókról, újdonságokról, akkor regisztrálj itt és nem maradsz le semmiről!
Oszd meg ezt a cikket ha úgy gondolod másoknak is hasznos lehet!